Skip to main content

kenapa nak cerita?

Yap, soalan yang ditanya oleh rakan aku; Imbran.. berkenanlan cukup 3 bulan sebelum aku dinasihatkan berhenti kerja. Ya, Aku dinasihatkan berhenti kerja, kenapa? sebab tue aku perlu bercerita, apa yang tak kena? di mana silapnya? atau boleh aku kata kan tak ada silapnya, ini adalah pengalaman yang berharga untuk aku. Ianya seperti yang aku lihat di dalam mimpi aku tapi aku merasakan mana mungkin aku dapat meramal sesuatu; yang mana wahyu yang disampai kan Allah kepada ku untuk melakukan sesuatu dan yang mana pulak bukan? Aku melawan takdir dah akhirnya tersungkur

Aku tekad berhenti dari kerjaya sebagai Store Manager dan kembali ke aras Executive semata-mata aku rasakan aku tidak layak untuk menjadi ketua, mana mungkin umurku baru mencecah 26 thn, ya aku ada MBA dan aku ada 3thn pengalaman kerja tapi itu cetek. Aku perlu melawan takdir, aku  bukan sehebat yang aku gambarkan, di sinilah kesilapan yang aku sendiri mulakan. Bulan puasa tahun lepas; solat istihara? aku nak solat pun sukar kat kedai tue... solat Terawih rasanya 2 kali sahaja aku sempurnakan.

Sebagai pelajar yang tahu tentang pasaran Malaysia, mana ada manusia bodoh yang akan terima tawaran dari syarikat yang bangkrup? Thailand jual, Singapore jual... kat Malaysia tinggal 'retak menungguh belah' tapi aku tekad...atau sekarang aku rasakan tindakan 'membabi buta' semata-mata tak nak kerja 13 jam sehari 6 hari seminggu. huhuhuhu... 

Disini aku mula belajar apa yang anda katakan masa interview perlu jujur, tapi lagi penting pastikan penemuduga anda juga jujur. Inilah yang terjadi, penumuduga itu sendiri dah hantar surat resign, aku masuk dia sendiri keluar... maka lagi terang perlu ke nak suluh? the director, the manager and event the executive are out... from their our SOP... nothing to said as a stupid person in earth I don't have a right to say that all the staff their are like a sheet....because now I learn that I now eat the sheet...padan muka.

Jadi memang perlu diperkatakan disini, aku sepatutnya dah resign masa hari pertama lagi tapi EGO aku menguasai semuanya, bertahan...berlawan...dan akhirnya selepas 10 bulan aku dah pasrah dan mengalah... mana mungkin BUDAYA dan PERMIKIRAN manusia yang sama boleh berubah bila syarikat itu dibeli oleh syarikat yang berjaya kalau orang yang di atas adalah orang yang sama semasa kejatuhan syarikat yang dulu? dan aku yang bodoh nie pulak masih berperganggan bahawa Manusia boleh berubah... yang berubah Aku bukan mereka... dan akhirnya aku memang patut keluar dan aku keluar apabila dipinta, aku tak rugi apa-apa; aku belajar banyak sangat, tentang apa itu Jawatan, Pendidikan, Bangsa, Agama, dan paling penting sekali POLITIK PERJABAT yang selama ini aku tak pernah tahu dan tak pernah ambik tahu... sesuatu yang gila; dan tak boleh dielak. Rasanya buku tentang to become a better Leadership tak banyak menyetuh bagaimana kita mampu menjadi permain politik yang terhebat di pejabat, bagaimana seorang Executive boleh menjatuhkan Director dan bagaimana pembancuh Tea boleh membuat seseorang diturunkan pangkat. 

Sangat menankutkan dan aku patut bersyukur sebab akhirnya aku redha dengan keinginan Allah swt dan keinginan IbuBapa aku. Mungkin kita rasa kejaya tue setaraf dengan kita tapi bila keberkatan itu tiada, sebagai manusia kita tidak akan dapat kesenangan. kita sebagai manusia mmg lemah.

Bak kata Along; Kalau ada keberkatan tue, RM10 pun cukup buat kau bahagia dan kenyang selama seminggu tapi bila tiada semuanya jadi tak cukup.

Maka, kembalikan keyakinan diri, Mama and Babah, dan mulakan hidup baru dan carilah kerja cepat2...
Kontrak dengan kerajaan Malaysia pun akan tamat August nie (Biasiswa Master aku) so, bak kata mama solat Taubat dan Solat Duha diperbanyakkan. Minta maaf dan memaafkan.Darah tinggi dan kencing manis; sistom2 nie harus di hapuskan selepas tamat pengalaman kerja pejabat nie.

**It was a good memory went I meet a tons of Businessman and Businesswoman that overcome many hard shift to become success and I also meet a person that I promise to myself that I won't become like them in any ways in future. Thank you and Good bye to all the people that I meet during this journey in Melacca, Subang and Kota Damansara, it has been 2 years since I start work after ; a year sleep during my Master studies (Yes, I break the scholarship contract literally but I not a permanent staff..okey..so, the government can't sued me...huhuhuhu) but it was the best. Thank you again and I wish that we will never meet again in the future and it include my best bro during Univ. time that give unused-lest advice ever; (Yes, Am it you!!!). 

Uniform yang sekarang dah jadi alas kaki.

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat