Skip to main content

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang...

Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED?

Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV
 
sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini.  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja.


Apa itu OLED?

OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkataan Organic Light Emitting Dlodes. Ini bermakna TV ini tidak lagi mengunnakan Panel TV LCD (ingat LED TV juga menggunakan panel LCD) untuk asas pengcahayaan nya, dimana panel hitam dan cecair Kristal tidak lagi digunakan. Keadaan structure yang nipis membolehkan Panel TV nie mengasilkan model TV yang melengkung dan mempunyai ketebalan yang rendah di bahagian sisi serta menghasilkan taliphone mudah alih yang bersaiz nipis di pasaran.
 
Namun persoalanya, adakah teknologi nie lebih baik dari 4K UHD? sedangkan di awal penghasilan teknologi ini, model TV 4K UHD juga  menggunakan teknologi OLED dalam penghasilan resolution 1080hp? so macam mana tue? sebab itu apabila ditanya oleh seorang pembaca blog ini... menyebabkan saya terdetik menaip 1 lagi post khas untuk menerangkan perbezeaan dalam model OLED dan UHD untuk anda membeli TV yang terkini.
 
Nak dipendek kan cerita... teknologi OLED juga digunakan untuk generai ke 2 oleh 4K UHD model TV.... dan kini, teknologi OLED menghasilkan model tersendiri...maka perbezaannya lebih kepada  (1) OLED 4K/ 1080p resolution Vs. (2) 4K UHD LED backlit LCD TV ( LED backlit 4K UHD/ 4K Ultra HD secara teknikalnya masih menggunakan LCD TV yang beresolution tinggi) di sini... maka dengan itu jika ada diantara anda yang ingin menanya soalan ttg perbandingan TV, sila letak model TV dengan lengkap, untuk saya memberi pendapat secara teknikal ciri-ciri TV dengan jelas jika tidak hanya ayat merapu sahaya yang akan ditaip.

 
My's Tip #1: Selalunya dalam bidang teknologi, Pengasas teknologi bukanlah yang terbaik. kenapa? kerana mereke mencipta tapi mereka tidak menambah baik teknologi ini berbanding pesaing. Sebagai contoh walaupun Sharp adalah penciptanya, Samsung Berjaya menjual teknologi OLED TV nie lebih banyak di Pasaran dan IG merupakan pengilang yang berjaya mengeluarkan perbagai viarasi dan keupayaan yang tinggi dalam menghasilkan ketiga-tiga lapisan Vitex's OLED dalam sekala yang besar.
 
Perbezaan yang perlu anda tahu:
 
1. Warna Rendition
 
Contohnya;
Jangan nak mintak saya bezakan antara Model Sharp, Samsung, mahupun LG sebab disini saya hanya terangkan secara am, yang mana lebih baik secara teorinya sahaja. Dalam konteks cahaya dari panel TV OLED addalah terbaik kerana penambahbaikkan diantara Panel LCD yang terdahulu dimana HD dalam julat 3840x2160 pixel sahaja. Manakala ORED pulak menghasikan warna secara berasingan diantara warna asas merah, hijau dan biru yang ditempiaskan menjadi jutaan warna pada skrin TV. Secara ringkas jika LCD menghasikan cahaya berlapis tapi ORED menghasikan cahaya yang berpecah secara halus.
 
 
2. Resolution/ Kejituan
 
OLED Resolution TV Model
Untuk element ini saya rasa ianya lebih bersifat peribadi... ORED mempunyai 1920x 1080 dan menghasilkan resolution 1080p dan ciri utamanya dimana tiada lagi black panel dibelakang maka warna terlampau terang sehingga garis-garis halus tidak jelas kelihatan dan disini saya merasakan 4K UHD sangat bagus untuk kejituan cahaya berbanding OLED. Umpama menggunakan Apps Camera di Phone... kadang2 Aps. 360 terlampau cantik sehingga hilang keaslian pada gambar.
 
Salah satu contoh terbaik adalah Sony 4K X-Reality Pro model. Kenapa aku dah Sony??? susah nak cakap... died hard fan katakan~
 
3. Warna Contras, orang Putih cakap Black Colour
 
Sila abaikan tajuk gambar ini,
kita hanya perlu lihat komponen-komponen dalam
OLED TV sahaja,
untuk membezakan hasil warna contras yang berbeza
dengan 4K UHD TV.
Kat sini tak ada kena mengena dengan kejituan yang aku cerita kat bahagian ke 2... walaupun bunyi nya sama sebab ada perkataan 'Black colour' dengan 'Black Panel'. kita tgk contoh gambar disebelah  lebih senang nak cerita.
 
kenapa OLED lebih bagus sebab warna yang dihasilkan adalah dari 1 ke 1 lubang pada panel TV.... maka setiap pixel gambar lebih jelas tapi disebabkan 1-1 pixel juga seperti dalam (2) ada cerita... kelemahan pada kejitua garis juga kurang bagus.
 
 
 
4. Daya Tahan dan Kegunaan Tenaga Electric
 
Secara kasarnya disebabkan komponen di belakang LED UHD TV lebih banyak maka ianya mempunyai daya tahan yang lebih berbanding OLED yang nipis yang mempunyai jumlah panel belakang yang kurang. Namun bergitu seperti saya cerita di post no1, daya tahan sesebuah TV dipengaruhi oleh beberapa factor luaran yang lain. Bagaimana pulak dengan tenaga Electric? bila semua harga asas barangan naik, maka isu ini juga dititik beratkan.. dulu x hairan sangat.. mengikut kadar saiz yang sama, namun teknologi berbeza, LED UHD lebih kurang penjanaan electricnya namun julat perbezaanya kurang ketara berbanding penggunaan OLED dan Plasma.
 
My's Tip #2: Untuk kegunaan tenaga electric yang menjimatkan... pemilihan mood display juga boleh membantu anda. mengurangkan kadar focus cahaya seperti contoh Mood; Movie dari Mood Showroom Display.  Namun anda mungkin mendapati kualiti pengcahayaan akan berkurangan.
 
 

Kesimpulanya? Nak beli ke tidak?

Secara peribadi pendapat saya tak penah berubah mengenai revolusi teknologi pada barangan kegunaan harian.... seperti tips yang diberikan pada post yang pertama lagi; Jangan beli keluaran pertama (1st series) .... berikan masa untuk syarikat2 gergasi TV nie mengeluarkan beberapa model-model dahulu. Dalam jangka masa setahun atau 2, baru beli.... anda akan dapati teknologi telah stabil dimana harga dalam keadaan mampu milik, kurangnya risiko rosak dan kurangnya tempoh baik pulih serta kos barang ganti yang murah. Namun siapa saya untuk menghalang nafsu dan kemampuan anda. Jika ada soalan seperti biasa tinggalkan dan saya akan cuba menjawab dengan baik jika anda meninggalkan soalan dengan maklumat yang ringkas, tepat dan paling penting lengkap (Jangan anggap aku faham semua benda).

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan