Skip to main content
Final Exam

1 hb Novermber. First time ambik final paper untuk peringkat ijazah kat Segamat ini, apa yang aku buat? Sejarah, first time aku datang lambat dalam final. Memang hebat, semua dah start jawab aku baru terkial-kial cari tempat duduk…. Mungkin nasib agak baik sebab soalan Bel kali ini tak susah, aku tak berani nak komen lebih, takut nanti final result aku tak sehebat mana.

Anugerah dekan masih menjadi impian aku buat masa ini, baru satu paper dan mungkin carry mark belum keluar lagi so impian aku masih tinggi jika ambik kira percapaian test 1 aku untuk semua subject. Rasa agak bosan sebab setiap satu paper ambik masa sampai seminggu, dan ada yang sampai 10hari jauhnya antara satu sama lain. Aku nie jenis yang suka ambil test tapi tak suka buat presentation. Hairankan? Semua tak suka test atau final, tapi aku suka…

Babah pesan masa final nie lah selalunya kita kenal siapa yang suka ambik kesempatan kat diri kita. Masa dalam kelas semuanya boleh dikongsi bila nak final masing-masing simpan apa yang lebih, yang hairanya tau pulak kalau diri kita ada tip atau hints untuk final…. Babah pesan juga agar aku tak lembut hati tolong semua kawan-kawan aku, takut aku yang akan kecewa nanti. Bukan kecewa sebab kawan-kawan berjaya tapi takut aku akan kecewa bila lepas final nanti aku akan sedar aku akan keseorangan semula.. InsayAlllah aku akan cuba ingat dan ikut… mungkin tak janji.

6hb nanti aku mungkin balik kot, bosan juga duduk baca buku dalam bilik nie, tidur pukul 2,3 pagi dan bangun pukul 9 pagi. Gila rasanya, otak aku masih rasa kosong lagi. Entah apa yang aku hafal tapi aku tahu memang macam nie kalau aku nak final, otak aku seakan kosong dan aku tak ingat apa-apa. Tapi bila dah nampak kertas soalan, tangan aku pun tak secekap otak aku menjawab soalan.

Aku kadang-kadang tak suka duduk kat tengah atau depan dewan periksa, ada aje mata manusia yang asyik memandang aku, janganlah, aku bukannya pandai sangat sampai nak jadi bahan yang perlu disaing dalam final. Aku pun jadikan Azlan sebagai mark point aku, tapi aku tak mahu tengok dia jawab paper menakutkan…. Hebat sangat, rasa diri ini bodoh aje, selamatlah aku tak jauh sangat tertinggal dari dia, sekadar 2-5 markah aje dalam setiap test atau assigment aku dan dia pun tak jauh tertinggal oleh aku dalam beberapa subject. Susah nak kalahkan mamat nie, tapi aku akan berusaha juga.

Dia tetap kawan aku ( walaupun rasanya aku nak aje lari dari dia: dia nie kira kategory Hipokrit juga). Masa senang aku punya besar nie pun dia tak nampak tapi bila dia susah dan perlukan pertolongan aku, akulah kawan perempuan paling rapat kat kelas tue. Kau ingat aku buta ke? Tak per. Sabar-sabar, aku tahu kau pun rasa aku buat kau benda yang samakan? Aku perasan kita ada persamaan dalam benda macam nie, dua-dua hipokrit..

27hb November. Aku balik dari rumah nak tenangkan fikiran rasanya, sebelum ambik paper Product. Test 1 hanya dapat 76 sahaja, yang mengejutkan aku kalah dengan Sue; namapaknya aku tak boleh underestimat orang lain. Carrymark dah keluar untuk lima paper : QMT 35.2/40, Product 34/50, CB 44/50, Retailing 39/50 dan Reseach 42/50. Pandek kata semuanya ada potensi untuk dapat kan A tapi untuk product aku tak jamin sanggat.
Paper Final Product aku dah ambik, soalannya agak senang tapi aku tak boleh jawab, memang salah diri aku sendiri tapi aku rasa aku tahu apa aku jawab; sasaran sekadar B. Paper Arab 3 hanya sekadar boleh jawab, sangat-sangat berdoa dapat sekurang-kurangnya C untuk paper nie, lulus dan tak repeat paper yang mampu buat aku menangis hanya kerana memikirkannya sahaja.
Paper seterusnya Reseach, boleh jawab, agak susah tapi dapat jawab; sasaran sekadar A. Fist time aku tengok Azlan mengigil jawab exam, kesian pun ada, juga kat mamat nie.
Next, Paper QMT ( dipanggil untuk beri keterangan kerana diberitahu memberi kawan meniru masa test 3; hampir kena tolak 9 markah untuk carrymark) agak susah, sangat teruja masa menjawabnya.. tertinggal soalan 5 markah kerana terlalu teruja.. Teruk betul rasanya. sasaran sekadar A. Paper yang membuat hampir semua student yang ambik couse nie menangis, CB. Soalan yang memang diluar jangkaan, tak ader dalam modul dan hanya ada dalam sub kepada sub topic dalam buku teks, hanya boleh menjawab 2 soalan tanpa berfikir, lagi 2 hanya mampu berserah sahaja. Berdoa untuk dapat A- tapi kalau ditakdirkan sekadar dapat B+ nampak gayanya impian aku untuk dapat Anuggera Dekan semester nie hanya tinggal impian sahaja. Hanya 62/100 untuk markah final itu sahaja aku harapkan.
Hubungan aku dengan kawan kumpulan aku agak dingin, mungkin diaorang dah dapat baca aku tak suka lan ( rasanya Ros beritahu) nak tutup pekong aku jadi adik angkat Azlan, kelakarkan.. tapi ke2-2nya memang hipokrit. Dia ada kepentingan pada aku dan aku ada kepentingan pada dia, pura-pura gembira sudah. Yaya merajuk dengan aku, tapi tak perlah sekurang-kurangnya masih ada Kimbin, Nina dan Sue. Aku buat Yassin hajat dan air Yassin sebelum paper Retailling, carrymark aku tak sampai 40 ke atas dan aku perlukan 72/100 untuk dapatkan A. Bersyukur sangat sebab soalan final agak mudah dan senang tapi tak yakin sanggat tapi aku masih simpan impian tue..
Aku bernazar kalau dapat Annugera Dekan walaupun sekadar 3.5 sahaja dan lulus semua subject aku janji akan jadi lebih baik lagi, berusaha tak tinggalkan solat, dengar nasihat mama dan baba dan bantu adik dan kawan-kawan aku yang memerlukan pertolongan dalam pelajaran... InsyaAllah aku akan tunaikan, semoga impianku termakbur. Aku telah berusaha bersungguh, berdoa dan kini aku berserah sahaja kepada Allah SWT

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat