Skip to main content

Selepas Diploma\Digree; what next... kemasukkan ke Program Professional

What next... apa yang diperlukan oleh anda selepas ambik Diploma\Digree; banyak pilihan dan semuanya ada Pro and Contra. Cuba buka minda anda dan pilih khursus yang semakin hari semakin tinggi keperluannya dalam bidang berkanun atau swasta kini; Khursus Profesional yang di tauliahkan oleh Intitusi antarabangsa ataupun Malaysia. Kebanyakkan bidang ini dimonopoli oleh bidang perakaunan dan pengamal Undang-Undang; bahkan tangga gaji mereka juga adalah lebih tinggi dari pelajar yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian atau dengan pengalaman untuk diserap dalam sektor awam. 

Post ini khas untuk para pelajar lepasan Diploma atau Sarjana Muda; yang ingin melihat pilihan yang lain dari menyambung pengajian mereka ke peringkat Sarjana Muda atau Sarjana. Khursus Profesional ini mempunyai beratus jenis sijil yang di keluarkan dan ianya bersifat sebagai penambahbaikkan ( aku gelarnya 'booster') pada kelulusan yang dikeluarkan agar Sarjana Muda yang dikeluarkan mempunyai Modul\Pengajian yang merangkumi persijilan antarabangsa. Perbagai Institusi Antarabangsa dan juga tempatan yang mengiktiraf pemenggang sijil ini atau keahlian pelajar dalam organisasi mereka.

Di Malaysia; saya akan mengkhususkan kepada 2 Sijil Profesional yang dikeluarkan oleh UiTM iaitu CHARTERED INSTITUTE OF MARKETING (CIM), UK dan INSTITUTE SETIAUSAHA DAN PENTADBIR BERKANUN. Kenapa? dan apa kebaikkan ke2-2 khursus nie; Jawapanya Mudah... Next week aku ada interview and kita Sama-sama ulangkaji untuk Interview dan pada masa yang sama mungkin memberi peluang pada pelajar-pelajar lain yang ingin meningkatkan peluang kerjaya mereka tapi masih tak tahu nak sambung Sarjana\Master atau nak ambik hursus jangka Pendek tapi ada Nilai yang sama tinggi.

Mengikut tradisi dan pengalaman untuk mohon sambung belajar di UiTM; kalau disebut Temuduga anda akan dibiasakan dengan 2 sesi utama (1) Ujian Bertulis (2)Temuduga bersama Panel. Ujian Bertulis lebih kepada soalan subjective mengenai subject\isu semasa program pengajian tersebut dan kadang2 ada soalan basic seperti maksud dan 5 cabang dalam pengajian yang dipilih (semua soalan dan jawapan dalam bahasa Inggeris) calon ke jawab kat kertas soalan tue jugak dalam tempoh masa 45minit; kemudia calon akan dipanggil untuk sesi kedua, temuduga; panel terdiri dari dekan\ketua program dan seorang pensyarah pengajian; soalan bersifat peribadi dan latarbelakang calon dan berberapa soalan asas pengajian. Soalan wajib ialah "Why I should choose you over he\she?" (selalunya masa interview 3 calon masuk sekali gus; maka hentaman secara individu akan didengar)


Semua soalan adalah dalam bahasa inggeris dan jawapan juga dalam bahasa Inggeris; sebab tue result MUET mmg dipandang di UiTM. Tapi pada aku yang penting 'Communication Skill'....people can said anything but the confident level on yourself make you different than others candidate...unless you are 4.00 pointer student from UiTM~ event you speaking level as kindergarten you still can be choose... true story~

oket; since the interview will be full in English so my note need be write in English Too....

Introduction:

Why Professional Certificate?

1, Build an Effective, Motivated Workforce

Professional Certification is an important tool in building and retaining an effective workforce. It rewards organizations by providing employees with increased skills, enhanced productivity, confidence and motivation.

2. Give Employees Practical Skills They Can Use on the Job

Learning Tree Professional Certification Programs focus on the knowledge and skills needed to perform real-world job responsibilities. Program participants acquire skills quickly and efficiently in a unique, hands-on training environment guided by instructors who have in-depth knowledge of their fields.

3. Realize Maximum Benefit from a Wide Range of Expertise Areas

Learning Tree is independent of any hardware or software supplier, so our Certification Programs provide employees with an unbiased view of all aspects of a product, as well as how to effectively integrate those products into multivendor, multiplatform environments. Your employees will benefit from 21 individual job-focused programs in today's critical areas of IT and management, including project management, Windows, .NET development, Web development, Java, security, Oracle and SQL Sever databases, software engineering, and more.

4. Validate Your Training Investment

Each candidate for Certification must pass a series of exams that gives you confirmation that your employees have gained detailed, practical information from each course. 

5, Offer Much-Valued Recognition to Your Employees

Learning Tree Professional Certification
When you make Professional Certification part of your training program, you reward employees for acquiring the skills your organization needs to stay competitive. Learning Tree Professional Certification documents your employees' expertise and provides professional recognition that contributes to increased employee retention. In turn, your newly Certified Professionals are eager to apply their knowledge, are motivated to be more productive, and have increased confidence in their abilities.

1. CHARTERED INSTITUTE OF MARKETING (CIM), UK

* BBA Marketing from UiTM; Graduates will only be required to take two out of ten courses required by the CIM to be awarded with the CIM Professional Post Graduate Certificate. This will open up more job opportunities for graduates to join international organizations. that mean only 1 semester be request for 2 semester request.

wish me luck interview on 26/11/2013;

Result: rasa macam Unsuccessful sebab aku bukan kerja dalam bidang Marketing dan tak ada pengalaman dalam bidang Marketing walaupun aku ada Ijazah dalam Marketing. So, pesanan aku; kalau x ada pengalaman\kerja dalam bidang nie tak payah mohon (sebab bayar) dan pergi interview (bayar kos pergi sana) sebab memang tak akan diterima, betul2 buang duit, masa dan emosi aje. Kita tunggu next month sahaja untuk program Pentadbiran dan Setiausaha pulak... tak ada pengalaman tak tahu.. dah ada pengalaman ajar dan berikanlah ilmu tue pada yang lain...


01/01/2014
The official result are out at UiTM website and Aku berjaya diterima masuk ke program ini? terkejut tapi bila anda ada keupayaan dalam segi Akademik dan keinginan yang tinggi mungkin rezeki memihak kepada anda.

08/01/2014 dah kena daftar and aku tak mampu nak tunggu result dari ICSA sebab diaorang start bulan 3 maka akan terbuanglah masa yang sedia terbuang and itu pun belum tentu aku dapat sebab ramai yang panggil untuk di interview 100 orang sedangkan CIM hanya 2 orang sahaja; bolehlah aku mintak kejar sebagai tutor kat uitm nie.. kadang2 yang terbaik untuk kita adalah sesuatu yang kita tak suka dan yang kita suka tak semestinya terbaik untuk kita; sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Tak nak jadi seperti dalam perpatah orang lama "Yang dikejar tak dapat dan yang dikendung berciciran." Maka kini aku sah menjadi pelajar CIM, UK di UiTM Shah Alam.



2.  INSTITUTE OF CHARTERED SECRETARIES AND ADMINISTRATORS (ICSA)

Okey; untuk khursus nie aku tak banyak persediaan sebab aku kecik hati dan masih terluka dengan apa yang terjadi masa interview program CIM; tapi aku tetap kekalkan semangat kat hati..
"Semua keadaan yang baru untuk Kita adalah sesuatu yang menankutkan; tidak melarikan diri daripadanya adalah sebahagian daripada kemenangan" Petikan dari cerita Prime Minister and I 
Let go; The Essei section hanya nak kita tulis 150 words on Why You choose ICSA? and than interview section... sebab banyak sangat calon rasanya dalam 100 orang yang di panggil interview; 50 sesi pagi dan petang and majority adalah student semester 6 dan ke atas; maka aku merasakan bahawa tak akan wujud keadaan ketika interview CIM (Nak yang ada pengalaman dalam sector sahaja) maka aku mula dapat keyakinan sendiri.



Dan aku rasa semua nota yang aku tulis dalam blog nie ditanya dan ianya juga membantu aku dalam menjawab kenapa nak pilih Professional Certificate and bukanya PhD. Ianya sangat membantu dan ciri yang mereka cari adalah keyakinan diri dan motivasi untuk belajar. Doakan yang terbaik sahaja. Amin.

Comments

Anonymous said…
Hi. Sy nk tanya sikit. After dip boleh ke apply ICSA ni? Sy kurg fhm n kurg tahu psl ICSA ni. Hope boleh mmbantu
Unknown said…
MATRICULATION - INST. OF CHARTERED SECRETARIES AND ADMIN.(ICSA) kptm saya lepasan spm 2013 , saya tak faham kos neh , tolong saya , saya apply kos lain , dapat kos ne la pulak .
1st; Tahniah...Fikir positive; mungkin yang kita dapat lebih baik hasilnya dari apa yang kita mohon.
2nd: Matriculation untuk program ICSA nie upama program Persedian atau kat Malaysia Education termnya "Pra-Ijazah" bila lulus baru anda akan sambung pengajian ICSA
3rd: Saya kurang pasti ttg khursus dan pertauliahannya; sbb saya pelajar CIM,UK... dimana exam kami dan nota pengajian ditanda dan disemak oleh badan pertaulian di UK. Jadual pembelajaran jugak lain dimana kami mempunyai 3 semester setahun tapi Malaysia mengamalkan sistem 2 semester setahun.
4th: Just relax and enjoy your study life; tak semua orang dapat tajaan MARA untuk sambung belajar; walaupun anda tidak akan ada segulung ijazah atau diploma tapi certificated of members besar nilainya di mata pengusahan/syarikat2 swasta di Malaysia atau oversea.

Additional info: MAICSA (Badan Proffesional yang keluarkan pertaulihan di Malaysia) menyediakan 3 program untuk kelulusan yang berbeza:
1. Lepasan SPM- Certificate in Corporate Administratian (CCA)
2. Lepasan STPM/Diploma-Professional Diploma in Corporate Administration (PDCA)
3. Lepasan Ijazah-ICSA International Qualifying Scheme (IQS)

Maka, jika ada Diploma, tak boleh ambik ICSA tapi boleh mohon PDCA (8 subjects= 2 semester); selepas setahun tamat pengajian dan anda akan diiktiraf sebagai pemenggang Certified Corporate Administrators dan lepas tue baru boleh layak untuk pergi ICSA. Selamat mencuba; semester baru bulan 8 nie; iklan akan keluar dalam bulan 5-6 and lepas raya akan ada interviewnya kalau mohon UiTMlah. Universiti dan Kolej IPTS pun ada program ini; pilih lah mana2 pun ttp sama bezanya Yuran pengajian aje.

dapatkan maklumat tambahan di laman web rasmi ICSA Malaysia; http://www.maicsa.org.my
* harap dpt membantu
**Saya anggap kamu fresh graduate Diploma tanpa pengalaman kerja. Jika ada pengalaman... syarat tambahan boleh di ambik kira untuk terus ke ICSA

Maklumat Tambahan; kepada pelajar Bumiputra dan Melayu khursusnya... Diharap anda mampu melihat program ini sebagai pilihan yang perlu diutamakan kerana keadaan pasaran menunjukkan jumlah Professional Melayu amatlah kritikal dalam bidang2 iktisas seperti Perakauanan, Permasaran dan Pentadbiran. Tanamkan semangat dan niat untuk menjadi bangsa yang lebih Cemerlang dan jangan pilih orang lain untuk melakukanya tapi lakukanya sendiri.
any amous said…
salam.. tumpang tnya.. syarat applicatin icsa fulltime utk lepasan deg is 2.75 cgpa kn? n klau part time is 2.5.. mcm mne nk apply for part time eh?



Izhani Ithnin3:34 AM

saya kurang pasti dengan syarat CGP yang dinyatakan. namun untuk apply ICSA sama ada secara full time atau part time adalah sama. Ianya hanya berbeza ketika mengisi borang ketika menghadiri ujian bertulis dan temuduga.
Assalammualaikum sorry sis may ask you question about if i graduation from Diploma and i still waiting for intake degree next year, Currently working at Swasta Company, Is it i can apply for this ICSA?
Yes, you can but maybe for PDCA level, refer my reply in the 1st comment. But based on my knowledge and what I hear from my Prof and lecture in UiTM, some of the program may no be continue available in the our university and you need to find the information about the new student intake in other institution around Malaysia... but the good news is our government under ministry of education are given up a full scholarship under PEMAJU to help the bumis especially the Malay to gain international professional certificate. So, good luck and please do a few homework on the courses before request it, as it will help you in the future or not... don't west the time and money on something that will not help you careers in future. That all~ look at me as example... it was dam difficult to explain my studies to others every time I go for interview as the company has limited info regards this type of certificate
Anonymous said…
Assalamualaikum Sis. Sya juga ingin bertanya tentang kos MATRICULATION INSTITUTE CHARTERED SECRETERIES ADMINSTRATOR di KPTM KL. Selepas saya menghabiskan kos satu tahun ini, kemana saya boleh sambung? Adakah kos ini boleh saya gunakan untuk sambung ke degree Bus. Management di UITM? Atau kos ini hanya boleh digunakan untuk sambung PDCA sahaja dan seterusnya ke ICSA? Please reply sis. Thank you
Salam. Okay, to answer your question is simple.....but kos adalah bayaran asas sesuatu barangan atau perkhidmatan....you should taip COURSE iaitu khursus/bidang pengajian. It simple thing but it show your attitude as student.
1) apa itu MATRICULATION INSTITUTE CHARTERED SECRETERIES ADMINSTRATOR? jawapannya ada kat post sebelum ini dan sekali lagi...mintak maaf berbanyak memang I x pernah ambik courses nie so memang limited knowledge, apa yang saya tahu telah ditaip kat jawapan sebelum nie.
2) sambung? dimana2 institute yang mengiktiraf ICSA sahaja
3) anda mengambil matriculation dan secara automatic sepatutnya anda dalam category kemasukan Matrikulasi namun Syarat AM UiTM tidak mengiktiraf kelayakan anda sehinggalah anda melanjutkan pengajian ke peringkat Diploma (PDCA); dan Syarat AM kemasukan Lepasan Diploma UiTM ada menyatakan mereka menerima "KELULUSAN SETARAF YANG DI IKTIRAF SENAT" dimana anda layak dipertimbangkan untuk menjadi pelajar UiTM namun sama ada anda layak pengecualian kredit semua itu tertakluk kepada syarat khas Khursus yang mana berubah2 mengikut kehendak Univ saban tahun. Better Tanya senior2 yang penah ambik courses nie kat KPTM KL nanti.
3) rasanya soalan ke 3 sudah dijawab dalam soalan 2. Anda kena ingat ICSA bukan badan pendidikan yang di iktiraf MQA Malaysia sebaliknya ianya di iktiraf oleh badan professional Malaysia dan Antarabangsa; konflik birokrasi pendidikan tinggi di Malaysia bukan lah sesuatu yang mudah hendak difahami dan agak sukar diterangkan dengan hanya dengan penulisan. Maka, tarik nafas panjang2... dan buat solat istiharah; jika jalan nie yang di pilih harap Allah swt permudahkan semuanya hingga adik tamat belajar dan Berjaya dalam alam perkerjaan. Amin~
Cerita Aku said…
Saya pelajar sem 4, degree corporate administration uitm. Saya nak tanya antara Master In Corporate Administration dan ICSA mana lagi better? Dan yang mana satu yang lebih bagus utk melayakkan saya untuk masuk ke dalam bidang korporat?
Master...mengikut pengalaman akak... akak sambung MBA dulu dan baru ambik ICSA... itu pun Master kena maintain 4.0 CGPA dan kena ada pengalaman baru ambik paper ICSA.. sebab susah dan akak sendiri Gagal untuk teruskan pengajian... Sama ada nak masuk ke dalam syarikat Koperat kat Malaysia nie... it all about the position... tue yang penting masuk dalam level 'training Executive' dulu, walaupun gaji kecik setakat RM1400 sahaja tapi selepas 2 tahun anda dah selamat berada dalam syarikat Koperat seperti simedarby, UM Land dll. small step and don't jump...kita budak Melayu x mampu survival kalau terus ke Exe level... perlahan2 dan anda akan Berjaya duduk dalam syarikat koperat nie...
Nana said…
Salam Kak.. sy alumni UiTM dlm degree jurusan Pengajian Bahasa Gunaan. Layak kah saya utk apply kos ICSA nie? atau Corp.Admin? Saya sekarang cuma bekerja sbg Admin Asstnt..bole x dijadikan sbg pglman?
Kamu secara dasarnya kamu layak dengan syarat am Univ namun untuk syarat am Pengajian; akak kurang pasti kerana ianya berkaitan dengan subject yang kamu ambik. Namun jika pengalaman kamu melebihi 3 tahun maka ianya jugak seharusnya dijadikan asas untuk syarat am Pengajian. Cuba mohon, kerana jika jumlah permohon berbanding kouta kurang, maka permilihan pelajar untuk tapisan di ambil mungkin tinggi untuk ke2-2 Pengajian.
Unknown said…
Assalamualaikum Kak, kalau saya merupakan pelajar lepasan ijazah business administration (finance) dari uitm boleh tak apply for CIM. Atau adakah ia hanya utk pelajar lepasan business administration (marketing) sahaja?

Mohon memang x ada masalah... masalahnya adakah kamu layak untuk dipertimbangkan ke sesi temuduga dan pengajian.. itu yang sukar kerana, syarat am CIM tue yang kamu x lepas kerana kekurangan subject yang di iktiraf oleh CIM. Pada pandangan saya apa kata kamu cuba ICSA atau terus ke peringkat Sarjana (MBA) sahaja. Lebih senang dan lebih efektif buat masa kini dimana biasiswa memang sukar di perolehi dan bayaran ke Euro/Dollar agak tinggi menyebabkan jumlah bayaran semester 1 agak melampau.

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat