Skip to main content

New Tip Series... Nak beli Air Cornitioner atau Aircon

I wish I have this one;
 home air-corn control system
Mum follow my advice when she bought all the aircon dalam rumah nie. Bil TNB rumah kami mencecah RM300 pada normal months and boleh mencecah RM700-RM 900 went we have Long Holiday and School Break. Yap, it cost your a lot of money went we talk about nak pasang aircon dalam rumah nie; so how much we should spend went we buy it, used it and maintenance period? Tapi jangan terperanjat dengan bil rumah kami; kat sini We have about 4 units; for 3 rooms and 1 ruang tamu... kalau nak pasang semua bilik dan ruang tamu rasa tak berbaloi sebab not everyone can handle the cold temperature very well (hanya aku sorang aje). So, How using 4 units and the bils are less than RM300? simple, used this calculation on space, time used, maintenance, jenama, lokasi dan juga keupayaan aircon pilihan anda? Kuasa? berapa h/p (house power)... itu berkaitan dengan ruang dan time used... sebab tue nak tulis tip2 nie... This my expertise area, kira no 1 in term of sale in white goods (termasuk mesin basuh) tue yg susah nak tulis sbb terlampau banyak trick yang boleh digunakan oleh jurujual untk menjurus pembeli kepada apa yang hendak dijual. 

Ini Fakta; Yes, customer always right... 
but they don't need to know which one is the right one. 

Bunyi macam jahatkan? tapi inilah yang diterap dan diajar, just silent it don't show how stupid of you.  Jadi which one is the best? jawapanya hanya pada para pengguna bukan saya... saya kasik tip agar anda tak diperbodahkan sangat....


Tip 1: calculation on space;

Jimat:  kecik=kecik, bukan besar lagi bagus
House Power = Energy = Money to paid

keluasan ruang yang perlu disejukkan memainkan peranan penting. Walaupun bilik anda mungkin kecil tapi jika ada ruang udara yang besar (peredaran angin yang besar disebabkan ruang terbuka) maka ianya tidak mampu sejuk dengan kuasa yang kecil dan memerlukan kuasa yang lebih besar. Maka kecik kan kawasan peregaran aircorn (udara sejuk) dalam ruang yang anda mahukan sahaja. Okey this is another hits; kecekapan aircorn menggunakan istilah Energy Efficiency Ratio (EER) dimana kekuatan aircorn bukan pada keupayaan dia menghembuskan udara sejuk tapi menyedut udara panas keluar. Bantu aircorn anda menyedut dengan cepat maka udara sejuk makin cepat masuk. Anda sejuk.... aircorn anda boleh dimatikan...and anda jimat.


Tip 2: Saiz Model and Jenis apa yang sesuai?
Jika anda dah tahu saiz bilik yang digunakan selepas mengecilkan semua ruang yang terbuka, maka the next step. Kenapa bilik/ruang yang menggunakan aircorn perlu dipastikan terlebih dahulu sebelum membeli? kerana untuk pastikan anda tidak membazir menggunakkannya. 

Ada  dikalangan anda yang membeli aircorn untuk rumah kampung (anak yang baik, nak mak and ayah kat kampung sejuk atau kesian kan anak2 kecik yang tidur kepanasan dimalam hari) tak kiralah alasan anda, tapi sesetengah tempat memang tidak sesuai untuk di pasang aircorn, Ingat ianya kehendak bukan keperluan...maka kenal pasti tempat dan barulah mencari Jenama/Jenis/Model yang sesuai. Dibawah ini adalah Jadual pengiraan antara saiz (kakipersegi) dan Kuasa yang diperlukan oleh Aircorn untuk keluar dan menyejukkan kawasan.

Area to be Cooled
(Square Feet)
Capacity Needed
(BTUs per Hour)
100 to 1505,000
150 to 2506,000
250 to 3007,000
300 to 3508,000
350 to 4009,000
400 to 45010,000
450 to 55012,000
550 to 70014,000
700 to 100018,000
1000 to 120021,000
1 hp = 2544.433748 Btu/h

* Jika bilik anda gelap -10%
Jika bilik anda terang +10%
Jika melebihi 2 orang, tambah 600BTU utk setiap seorang
Jika digunakan di dapur (panas dengan alatan lain) +4,000BTU 


Kenapa saya letakkan gambar dibawah nie sebagai rujukan anda pulak? Ya, benar... apa yang ditulis dibadan internal Unit aircorn anda tidak semestinya JUJUR. Kuasanya kurang dari apa yang tertulis maka, bagaimana nak sesuaikan saiz bilik anda dengan jenama aircorn. Gunakan rujukan research dari Univ di US nie sebagai rujukan sahaja. Jangan sesekali lawan/ bercakaran dengan penjual. Ini maklumat yang ada tahu jadi tak perlu tegak kan benang yang basah. Mereka nak jual barang dah hak anda untuk beli atau tidak bukan berlawan dengan Fakta.



Extra Tip: Ada apa dengan Inverter?
Ini juga sering ditanya oleh pelanggan, benar ke Inverter system kurangkan penggunaan power?


Sebelum menjawab soalan ttg inventer... better kita faham konsep kenapa Inverter jimatkan electric. (1) Sensor; alatan ini memastikan suhu bilik anda sama dengan suhu pilihan anda. It set; maka jika anda tidak gunakan tip no 1, maka system ini tidak diguna pakai = inverter tidak akan jimatkan electric jika bilik tidak dapat kekalkan suhu bilik dengan tempoh masa yang lama (2) Timer/switch off and on; system dalam inverter ini membantu anda kekal dengan suhu sepatutnya tanpa lebihan tenaga digunakan (rujuk rajah di atas) julat tenaga kekal/hampir sama setiap masa = namun jika anda menggunakan set clock pada aircorn lama anda, maka ianya masih menjimatkan (3) Human sensor; teknologi ini menambah baik teknologi Inverter kerana ianya berpusat pada suhu manusia bukan suhu bilik. 
Maka adakah system inverter menjimatkan? ianya bergantung pada cara anda menggunakkannya; jika anda kerap pakai dalam tempoh masa yang panjang... melebihi 3-5 jam sehari maka ianya menjimatkan, namun jika kurang maka anda telah berbelanja lebih untuk teknologi yang anda tidak guna.

*Btw, this technology dari PANASONIC and for me, i love it and highly recommended this brand... tapi yang pakai untuk bilik tidur... my mom and younger sister used Mitsubishi and my older sister used York as for the tahan lama and more cheaper maintenance cost.

Tip 3: Sejukkan keliling Rumah anda; mengurangkan suhu rumah dan mengurangkan tempoh penggunaan aircorn.


  • House orientation for exposure to cooling breezes. Kalau boleh biarkan bilik anda berangin sebelum on aircon... mungkin buka kipas dahulu baru buka aircorn, maka dengan cepat suhu panas dikeluarkan
  • Increase natural ventilation by reducing barriers to air paths through your home. Untuk menghalang lubang udara apakata, letak alatan seperti air purified atau pokok-pokok hiasan yang hidup. 
  • Provision of fans to provide ventilation and air movement in the absence of breezes.
  • Floor plan zoning to maximise comfort for daytime activities and sleeping comfort.
  • Appropriate windows and glazing to minimise unwanted heat gains and maximise ventilation.
  • Effective shading (including vegetative planting).
  • Adequate levels of appropriate insulation.
  • High thermal mass construction in regions with significant diurnal ranges (i.e. large variation between daily minimum and maximum temperatures).
  • Low thermal mass construction in regions with low diurnal range (i.e. small variation between daily minimum and maximum temperatures).
  • Use of light coloured roofs and walls to reflect more solar radiation and reduce heat gain. Mungkin warna bilik atau bumbung rumah anda juga perlu diambik kira. Warna redup mengurangkan haba didalam rumah.



  • Post nie dah lama disimpan sebab terlalu banyak idea yang nak ditulis, tapi bila difikirkan... better upload biar sedikit sebab saya boleh menjawab soalan dari menulis semuanya dalam post ini. So enjoy the tip and ask me if needed.






    Comments

    Popular posts from this blog

    Another Tips: Saya nak beli TV baru

    okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

    Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

    As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

    Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

    Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat