Skip to main content

Perniaga Malaysia dihalau di Suria KLCC..... tahun 2007 dihalaunya Melayu tahun 2015 dihalaunya China Malaysia pulak

Aku nie sebenarnya duk tengah buat assignment untuk subject Marketing Leadership and Planning.... masih terawang2an sama ada nak submit kat UK cases study untuk company mana yang ada nilai yang boleh buat aku lulus, dan layak digelar Marketers in Malaysia nie. Aku nak buat study cases Cabulry coklat..kes halal dan haram..issue ttg kelembapan dlm Marketing Leadership and Planning mereka yang menyebabkan berbulan atau pendek kata sampai lah nie masih belum pulih seperti dulu. Tapi aku terbaca pulak kes Suria KLCC nie.... ah.. Leasing Issue and Nationality brand... aku ada pengalaman leasing dan dalam masa yang sama isu ini jugak isu yang lebih neutral dan berkonsep isu antarabangsa. Yap, kat UK pun isu keistemewaan 'Penyewa' ditapak2 niaga yang bernilai jutaan dollar harus ada nilai local company.



KES 1: Kelantan Delights

KES 2: LEVI'S/DOCKER

KES 3: BRITISHINDIA
* as example only; banyak kes yang senyap aje

Aku bukan apa... cuma ini adalah kebenaran dalam industry leasing/sewaan tapak niaga; siapa yang bayar lebih tinggi maka dia dapat tapak/lot kedai yang berada dilaluan 'Golden Dragon'... kalau bangunan baru yang dibuka tentulah the most basic and kurang 'perundangan' akan dipilih untuk memenuhkan ruang dan hanya 1-4 buah syarikat yang digelar 'anchor company' atau kedai penarik.. pelanggan akan diberikan keutamaan.... kes Suria KLCC nie memang drama company kaya... pendek kata kena kenal siapa Leasing Director dia siapa? (orang Austrialia tuelah) bukan yang nama Melayu tue... itu tahap executive macam aku aje... tak ada kuasa nak halau and pilih company nak duduk kat tapak mana (tapi kalau salah and perlu disalahkan yang kena pecat orang macam aku dulu yang kena)...kes macam nie akan terus akan berulang kalau kepala ular nya bercabang 3... bukan lidahnya tau...kepalanya...sebab yang buat keputusan dan duk makan sedap sebab company kaya2 yang duk ampu nak tapak bagus tue (dosa kalau ianya fitnah... maka anggaplah tak ada melibatkan agenda rasuah/habuan dalam memilih lot yang disewa)(Aku masa duduk dalam leasing pun makan free aje jumpa prospect...cash money dll semuanya untuk dapatkan tapak niaga... yang Tan Sri, Dato'....tak kira bangsa...siapa duduk dalam industry nie mmg tahu hitam/putih dan kuning...tepuk dada and tanyalah Iman sendiri). 

Kalau kat Eropah memang ada hak perniagaan tempatan dalam kategori "Monopoly" dimana penguasaan terhadap sesuatu pasaran oleh sesebuah syarikat.... tapi kat sana more specific kat Malaysia tak ada... tue yang kiranya dah cukup baik kalau ada syarikat Malaysia kat ceruk2 lot kat tangga atau kat hujung bangunan dari tak ada. Kenapa? tanyalah tuan punya Suria KLCC itu, TUAN PENGARAH tak ambik pusing polisi nie, sebab pada mereka jika jumlah kutipan sewaan semakin meningkat apa salahnya dengan pentadbiran mereka. Itu yang bila menteri nak settelkan kes 1 dan kes 2 tak ke mana.... tapi bila kes ke 3 masuk, mereka terus ke Makamah... sebab Menteri nak buat apa? Lesing Director tue tak takut pun....mereka mampu bayar denda dan kalau mereka rasa malas nak lawan sebab akan menggangu imej mereka..maka akan dipanjangkan tempoh sewaan 2-3 tahun lagi dengan kadar bayar tambahan 5-7% more... itu yang baiklah kalau tak, dia batalkan perjanjian bayar ganti rugi...1 lot pun dia x akan sewakan... kesudahnya Leasing Director tue tetap menang dan syarikat Malaysia dah boleh berkira2 untuk bungkus. 

kenapa kalau kami bayar tiap2 bulan tak penah lewat dan berniaga selama berpuluh tahun, dihalau dari lot kedai kami? jawapanya senang.... Leasing agreement selalunya dalam tempoh masa tertentu... dan berbagai kaedah.... tapi keuntungan syarikat dinilai dalam kadar tahunan, jika tidak ada kenaikan, 
pertukaran syarikat maka mana untungnya? nak profit sharing? kalau kedai anda ada jaminan pelanggan maka boleh jugak dipertimbangkan oleh pihak Leasing...tapi kedai hidup susah mati pun susah...macam mana? nak Leasing Director bersifat nationalism? which national are we talking right now? kalau yang dipilih adalah bangsa luar... kenapa nak bising? Yang salah kerajaan Malaysia? Petronas? atau sifat tamak manusia? aku jawab sifat tamak manusia yang tak ada agama... tak kira yang mana... dari tuan Pengarah, Leasing Director, para perniaga luar/tempatan.

Kalau nak mengamuk pun x ada guna sebab ada undang2 penyewaan yang ditandatanggan bersama.... cuma kalau sampai tahap ugut dan halangan memang patut kena saman pun... tapi mereka dilindungi undang2. 

Maka kepada akak2 dan abang2 yang rasa business online dah maju and nak buka kedai or butik personal kat ruang niaga shopping mall atau kedai teres silalah baca dan rujuk dengan pakar/orang berpengalaman sebelum pada satu hari, kedai anda disita, anda di blacklist kan... percayalah aku dah banyak tengok dan hanya mampu selamatkan berberapa owner aje.. kalau rugi beribu tue biasalah kalau dahlah rugi beratus ribu, kedai pulak kena tutup... sekurangnya2 kes Tenant kat Suria KLCC tue merasa gak untuk berniaga sampai berpuluh ribu sale sehari... yang duk niaga kat Giant, Tesco,Aeon tue? siapa lak nak tolong mereka? naik sewa suka hati pihak pengurusan... masalah rakyat Malaysia nie adalah sifat kesian yang melampau... dah kena tipu pun masih angap bukan rezeki mereka....kesian~


all thanks as be link.

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat