Skip to main content

Interview untuk jawatan Pembantu Pegawai Tadbir N17??? System SPA dikemas kini..sila kemaskini data anda jugak~


Secara jujurnya aku mmg tak faham cara pengambilan SPA dan perkhidmatan atas talian mereka.... selama nie aku yakin guna SPAi8; borang am dalam talian SPA kemudia perkhidmatan tengendala dalam tahun 2012 rasanya dan aku diarah mengisi semua maklumat dalam JobsMalaysia yang diselengara oleh Jabatan Buruh Malaysia... masa interview Pegawai Belia dan Sukan; panel kata aku salah isi borang dalam bahagian result SPM ... maka dengan rela hati aku pun keluar dari bilik interview tue, ( balik aku betulkan maklumat dalam JobsMalaysia) and tahun lepas untuk interview PTD.. maklumat aku kata aku ada 2 ijazah??.. aku semak dalam JobsMalaysia tak ada maklumat tue... tup2 tahun nie aku dipanggil untuk jawatan N17 PembantuPegawai Takbir N17 (lepasan SPM- walaupun nisbah permegang Ijazah lebih ramai dari permegang SPM yang berjaya) tapi aku ada Sarjana dan lesen dari badan Professional... bila ditanya maklumat yang sama masa aku interview PTD masih dalam data SPA... dimana silapnya???

Aku datang sendiri ke Jabatan Buruh Malaysia... mereka mintak aku taliphone terus pegawai IT SPA untuk samakan data dalam JobsMalaysia dengan SPA...and kebetulan SL1M (Skim Latihan 1 Malaysia anjuran Jabatan Perdana Menteri) call aku.. maka aku pun tanyalah kenapa dan mengapa data aku macam tue kat SPA... maka aku mulalah faham sedikit demi sedikit system yang diguna pakai oleh SPA (sedih gak bila tahu; bab kata Nasib kita diletak pada system; jadi salahkan system kalau ambik Pegawai Kerajaan yang tak cekap); dipendek kan cerita yang selamanya pada 2013 SPA tidak lagi menggunakan system dari JobsMalaysia dan mengambil data dari SPAi8 mereka yang lama... maka data aku adalah yang terakhir aku kemas kini iaitu tahun 2012.... jadi tidak hairanlah data aku kat SPA asyik salah aje....maka dengan semua sijil aku tue.. aku masih kena pergi Interview jugak walau rasanya 99.99% aku akan ditolak.. bukan kerana sijil tapi data yang ada dalam SPA tentang aku mmg salah walaupun aku dah update 2 minggu sebelum aku di interview... data aku masih lagi yang salah pada hari interviewnya... 

So, berserah ajelah~
untuk kumpulan yang pertama (start 2hb Jun 2014) ada permilihan dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) untuk mengisi 270 kekosongan dari 23000 permohon yg dipanggil (10% aje yg dpt... 1000 simpanan) ...dan yang start 15hb ke atas ada 2 kumpulan untuk mengisi kekosongan dari JPA sahaja. Dipendek kan cerita siapa yang tahu dia akan di interview di Kementerian atau JPA maka anda mampu memperolehi maklumat yang lebih baik dari Aku yang duk berserah dari awal2 lagi...
So, maklumat apa yang ditanya oleh aku semasa interview tue:

Selain kenapa aku pergi interview N17 walaupun aku ada kelayakkan yang lebih baik dan apa yang aku sedang buat sekarang (Penganggur terhormat/Professional Student) asas yang paling anda perlu tahu ada:
* Ingat penemuduga dari Pegawai SPA dan Kementerian yg terlibat.
SPA; Organisasi, tanggungjawab dan pengetahuan am penjawat awam.
Penolong Pegawai Takbir: Aku rasa blog dia org nie bagus.... 

http://tinynasweet.blogspot.com/2013/05/tips-persediaan-temuduga-spa8i-penolong.html
http://macosantana.blogspot.com/2013/08/temuduga-penolong-pegawai-tadbir-n27.html


secara jujurnya aku lebih banyak merepek dari fakta... kalau aku buka surat tue sorang2 aku x perginya interview tue (koyak n buang aje)... bazir duit and masa aje pagi2 ke Melaka tapi sbb mama yg buka surat tue maka nak tak nak selepas dimaki dan dihina maka aku gagahkan diri pergi jugak~...

Comments

Dikhabarkan untuk jawatan PTD M41; Ujian bertulis dimansuhan/URUSAN INI DIBATALKAN 2014 dan diganti dengan ujian berkomputer...best giler...Ujian Kercegasan pun dah dimansuhkan tahun 2013... maknyanya..ambik ujian berkomputer sahaja dan kalau LULUS terus ditemuduga....dan calon yang pernah berjaya Ujian bertulis sebelum ini dan GAGAL dalam interview akan dipanggil semula tahun berikutnya selama 3-5tahun.

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat