Skip to main content
Final Exam, Tipu, Handset, Cuti, Kereta, Gaduh, kena Tipu, Ujian PPT dan Terlupa lagi

Final Exam untuk semester nie agak mengarut bagi aku. Teruk juga aku, awal semester ada juga keyakinan tapi makin ke penghujung makin teruk. Ader beberapa paper yang aku gagal dalam test. Test Advertising dengan test Economy, carrymark aku untuk 2-2 paper nie sekadar 38/50 dengan 24/50 aje. Paper Bel aku pun dapat 48/60 aje , paper Ctu pulak dapat 28/40 dan paper service aku pun sekadar 41/50. Masa exam aku hanya letak 50/50 sebab tak nak jadi macam sems lepas, aku skor tinggi masa carrymark tapi final aku terjun jauh dalam gaung. Untuk semester nie aku harap lebih baik dari semester lepas dan lulus semua subject tanpa ada yang dapat C, B- pun aku masih sanggup lagi.

Sebulan sebelum final exam, aku ambik keputusan untuk putus kawan dengan S dan N. Bukan apa, aku dah tak tahan dengan S yang suka kutuk mak bapak aku dan tonjul kepala aku..biar dia rasa macam mana buat eximent tue sendiri. Si N tue memang akan menangkan si S aje, so aku putuskan tak kawan 2-2, jauh lagi baik. Selama nie mengharapkan aku aje buat untuk semua. Nak burukkan nama aku? Suka hati kau.. orang yang busuk hati macam kau tak lama Allah balas. Seminggu selepas aku start exam, N call aku kata dia gaduh dengan S. Aku jenis yang tak akan ambik tahu masalah orang, so aku pilih tak masuk campur. Seminggu lepas tue aku dapat call lagi kali nie lebih teruk sebab Mak N call, aku. Makin parah, aku terhimpit sebab aku kena dengar cerita S dengan N lagi.

Kalau diikutkan aku 2-2 tak betul, masing-masing nak menangkan diri sendiri. Bagi aku S, memang berhati busuk giler. Apa niat dia nak buka pekung si N, sebab selama nie si N tue sokong dia giler-giler. Pijak semut pun si N tak sanggup tapi demi si S sanggup. Sebab cemburu, si S taliphone kakak si N dan buka cerita. Si N dengan pakwe dia kena tangkap dengan ahli keluarga si N dan polis. Kesian juga aku tengok si N yang kena marah dan terpaksa balik Kelantan masa tenggah exam, exam tak ambik dan kena tukar kampus untuk semester depan. Si N nie pun satu, cinta punya pasal sanggup tipu mak bapak dan aku. Semuanya bohong bila melibatkan pakwe dia tue. Anak orang kaya yang mengalami kejutan budaya. Kesian aku tengok. Tapi si S tue memang giler, lepas buat macam tue kat si N (termasuk lempang si N dan buat aduan kat Biro tatatertib) masih boleh ajek dan gelak-gelak. Yang bagusnya boleh hantar sms kat aku macam tak ader apa-apa yang berlaku atau dia tak tahu aku tahu...giler... takut aku fikirkan. Anak yatim piatu yang kesian.

Disebabkan hal nie juga aku sengaja biarkan handset aku tertinggal kat Segamat. Malas aku nak angkat call dari mak si N. Nie semua gara-gara si A beritahu kat Mak Si N, no handset aku dan beritahu aku kenal si S dan si N dulu. Si A nie pun hebat juga dalam bergosip rupanya. Bilalah agaknya aku nak ambik balik handset aku kat Segamat tue...babah tentu mengamuk kalau tahu..

Bila final paper dah abis aper lagi, baliklah umah dan cuti pun bermula. Lemah betul otak dan emosi aku. Penat sungguh semester nie. Semuanya sama masa aku berada di semester 6 masa Diploma...masalah tukar-tukar kelas, roomate lari...tinggal sorang-sorang dalam bilik, hilang kawan, kena pulau, kena serang dengan budak sekelas, handset rosak (dulu kena curi)...nasib baik aku tak bawak motor sebab kalau ikut nasib aku yang dulu..motor pun hilang. Harap aku dapat Dekan (berdoa) sebab nasib aku dulu bila aku berjaya atasi semua masalah tue, Allah akan balas usaha aku tue. Asalkan tak merugut aje...

Bila aku balik umah dah ader kereta kancil along kat depan umah. Dulu kereta nie mama kasik along masa dia dapat sambung Master kat UPM tapi sebab bayaran bulan-bulannya tinggi macam kereta Waja Babah, so adik ipar dia pakai. Bila babah tak jadi belikan aku kereta Kelisa, along mintak adik ipar dia pulangkan balik, kasik aku pakai. Malangnya bila mama dah re-finance kereta tue balik, mula lah dari sms yang bunyi macam gurau-gurau jadi serius dan mulalah pergaduhan. Melibatkan aku, along dan abang Ipar aku. Mulalah tinggikan suara, tak bercakap dan air mata....geram betul aku. Rasa macam nak kasik balik aje kereta tue kat dia..tak ader masalah. Babah dengan mama dapat kenaikan gaji, MyVi pun boleh aku dapat, silap hari bulan Viva pun aku boleh pakai... tapi benda nie mama dah selesaikan, mama dah tukar nama owner kereta tue dari nama along ke nama aku...habis cerita, buat aper gaduh-gaduh. Tapi aku sedih juga, babah dengan mama belum mati dah berebut harta...kalau betul-betul nanti macam mana? Siapa nak jaga adik aku yang begong tue? Silap hari bulan, dia yang tak dapat apa-apa.

Cerita pasal adik aku pulak..punyalah bijak pandainya. Sampai aku pun dia dapat tipu. Babah balik dari kerja, panggil aku dan mula mengamuk pasal dia, babah salahkan aku sebab tak pandai jaga adik. Sebab aku bukan sahaja setakat satu Universiti tapi aku satu Kolej dengan dia, beza tinggkat aje. Ponteng dan kena tindakan tatatertib pun aku tak tahu, siap dah bayar saman pulak tue. Resit sampai kat babah... geram betul aku, dah berapa kali aku cakap kat dia, kau buat masalah yang kena tetap aku. Aku dapat 3 pointer kena marah tak belajar bersungguh tapi dia fail 2 paper tak kena apa-apa sebab aku pun belajar bersungguh tak dapat Dekan. Pening aku, tak dapat Dekan lebih teruk dari fail paper?? Lain kali sebelum buat masalah, kesianlah kat aku yang kena marah tanpa sebab.

Masa cuti aku dapat surat panggilan untuk Ujian Bertulis Kemasukan ke perkhidmatan Penolong Pegawai Tadbir Gred N27 kat Sek.Men.(P). Melaka kat Durian Daun kat Melaka kat sebelah sekolah lama Antie Noi. Awal tue agak bosan juga tapi lama-lama, ok juga. Macam biasa aku agak yakin juga tapi semuanya nasib. Kalau berjaya tak payah aku abiskan Ijazah aku, kerja dulu kalau ader keinginan aku sambung PJJ aje lagi setahun. Doakan aku berjaya...ok.. dan disebabkan aku nie memang jenis perlupa aku tertinggalkan handset mama (mama kasik pinjam) dengan jam tanggan aku kat umah antie Noi (babah marah sampai tak tercakap)... Antie Noi nak ge Muar so, dia tinggalkan kat umah mak Ogy.

Esok rasanya nak ge Segamat ambik handset aku, balik nanti lalu Muar ambik handset kat umah mak Ogy pulak... lain kali jangan terlupa lagi.

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat