Skip to main content

Nak berkongsi cerita...... My 1st Customer DR Shaharil a.k.a Abang CRV

Aku dah buntu gak nak tulis dalam blog nie, sebab semenjak kerja jual kereta nie. Tak banyak tip yang boleh aku kongsi sebab terikat dengan company dan aku secara jujurnya masih mentah (budak hingusan) dalam bidang nie. Kemudia aku dapat ilham dengan koleksi buku motivasi aku yang aku gemar kumpul dan baca "Chicken Soup for Soul" buku yang berkongsi cerita tentang individu yang memberi impak secara langsung pada kehidupan manusia.... Ya, kisah manusia yang menyentuh jiwa aku... yang mengajar aku menjadi manusia yang lebih baik.

Jika diberi peluang untuk memilih, aku pilih cerita Dr Shaharil sebagai cerita pertama aku.... mungkin kisahnya lebih membuat aku terhenti seketika. tarik nafas dan terfikir... betul atau tidak keputusan aku untuk kembali bangkit dalam kehidupan ini dengan bekerja dalam bidang yang aku tak ada ilmu langsung... 

Pertemuan kami bermula, bila aku ditugaskan untuk buat roadshow.... New Honda Civic... dari gerak badannya....susuk tubuhnya.... dia memang seiras dengan Eric , pengacara Casa Impian.... 

"Encik, nak tengok kereta baru kami?"sambil aku menghulurkan kertas harga dan katelog Honda Civic kepadanya... dia ambik dan berlalu pergi.... Aku senyum...mungkin dia Cina, tak faham apa aku cakap.... Aku berpusing, menghulurkan lagi salinan kertas harga pada perjalanan kaki di ruang legar ShoppingMall... Dia berpusing, dan berjalan ke arah aku semula... dalam hati aku dah berdebah... takutnya.... ini mesti kena speeking aje jual kereta... aku baru seminggu dua di Honda. banyak terms yang aku ingat dan banyak jugak yang aku tak tahu....

"Miss, can you explain more on Honda? I want to buy new car but not Civic.... CRV"
dan aku terus senyum..... okey, berhenti gugup.... jawab soalan 1 per 1.... perbualan kami hanya berkisah pada CRV dan process pinjaman.... dan sepanjang pertemuan pertama itu semuanya berkisah dalam bahasa inggeris.... hingga aku bertanya... "Ï will follow up your case, can i get your name and phone number?" Yes, can. Mohd Shaharil .016*******8" aku terus senyum.... "En. Shahril kita jumpa kat Honda nanti"....... dia nak uji lisan bahasa Inggeris aku agaknya Orang nie....bila dia cakap bahasa Melayu aje... org Negeri nie.... pekat...sungguh...



Encik.....Abang... Kau.... dan Dr....


Dia seorang yang berjiwa lembut (feminine), dan sepanjang aku mengenalinya tak pernah sekali pun dia tinggikan suara dan He is a very good guy. Kisah dia merupakan pengajaran dan peluang aku untuk membentulkan kesilapan aku yang dulu. Aku secara jujurnya, tidak mengemari dan tidak langsung ingin berkawan dengan lelaki lembut ini..... dan Arwah Yusrika adalah kawan aku yang benar2 ingin cuba menukar persepsi sinis aku pada kumpulan ini tapi aku berkeras tidak ingin tahu dan tidak ingin cuba memahami mereka. Pada aku ini adalah pilihan waras mereka... mereka bukan dilahirkan lembut tapi mereka pilih untuk jadi lembut.... kenapa aku perlu faham?

Shaharil belajar di MRSM, dari kecil dia memang dah pandai... berbadan gempal ketika zaman sekolah.... kurus dizaman Matrikulasi dan persedian... sebelum kembang dan meninggi ketika berkelanan di England untuk pengajian degree dan Masternya di sana... This Man are the person that I want to be....untungnya aku mengenalinya.... aku cuba mendengar cerita dan kisahnya..... selepas seminggu aku semakin selesa berborak dengannya....dari Encik... kini Abang, bersahaja aku sapa bila dia taliphone bertanyakan perkembangannya.... Kes yang sepatutnya 3hari, kini terbawa2 ke minggu.... dari hanya mengenalinya dari latarbelakang pendidikannya...kini aku mengenali rakan2nya.... kehidupan nya sebagai seorang Pensyarah bujang yang berkelana di Johor seorang diri....

secara jujur, aku rasa terharu bila aku melihat komuniti lelaki lembut ini membantu antara satu sama lain.... Ya, aku terperanjat pada mulanya bila mereka nie boleh bertukar lembut dan menjadi lelaki dengan sekelip mata... aku seperti melihat lakonan hebat..... di depan kawan2 mereka.... mereka memang lembut... tapi di depan pelajar dan isteri serta keluarga mereka... mereka tegas... maka dari Abang.....ianya bertukar kepada engkau dan aku.... ya, kami cakap ditaliphone seperti seorang Abang yang menegur adiknya yang kurang serius.... "Yang, Kau nie Kenapa?"itu ayat kegemarannya... dan kalau kami bercerita tentang kereta... maka ada aje yang di BODOHkan, ketawa dan marah seperti biasa...

This Man change mine perspective... aku masih follow up dia.... as my 1st Customer... dia ada tempat khas di hati aku.... orang yang percaya dan yakin pada aku walau aku tak ada pengalaman langsung... walau pun aku agak marah bila dia cerita on his side of story kali pertama kami jumpa..."Aku beli dengan kau, sebab aku rasa kesian aje tengok budak perempuan cantik tue berdiri... kasik pamphlet sorang diri... masa tue aku bukan nak beli sangat pun"..... aku ketawa but i said Thank You... to choose me as your sale adviser, to believe on me and to choose to become my's friend.. dan tak lupa sebab kau tak lupa sebut "Cantik"...  Bila, depan anak buah dia... dia marah aku panggil dia Shaharil aje.... panggil aku Dr, Okey..... but if call him Dr.... dia punya gelak tak ingat dunia..... 

He is now, My friends..... dengan selamba kami bertukar kereta.... dan kereta CRV dia antara kereta aku paling banyak kali drive.... aku ada jugak tanya dia pasal jodoh, tapi dia tak mahu.... (dia tak mau khawin atau dia tak mahu khawin dengan aku?) jawapan nie kurang jelas.... tapi yang pasti dia bukan suka sesama lelaki.... to other single woman out there... it you meet my CRV Bro, please give him a change to show you... bertapa baiknya hatinya, sopannya bicaranya, bijak permikirannya dan paling penting this guy memang mempunyai pendapatan yang stabil.... rumah...kereta...kerjaya (Aku dah check kan masa dia buat permohonan pinjaman kereta) and dia akan ke England for another 2 years for his research... that means he will bring you to England!!!! kehidupannya dia adalah impian aku tapi versi lelaki lembut... dia buat aku tersenyum, mungkin kalau aku berjaya jadi Pensyarah macam dia belajar kat England.... adalah aku masih makan KFC malam2 dengan kawan aku yang bujang? Ya... aku masih bujang... 

and now, if Arwah Yusrika masih ada... dia boleh senyum... dia berjaya menukar aku untuk menerima seorang kawan lelaki yang lembut... dia lembut kerana keadaan dia memaksa dia menjadi lembut... but i like him more as he also accept me as his friends... sebab aku jugak bukanya ada apa2... bayangkan dengan hanya pengalaman 2-3minggu aku boleh tukar kereta dia dari CRV 2WD ke CRV 4WD..... the prices change more than 10k.... and that what friends can do to you... She blind your judgement..... My hope and wish to my Abang CRV, you will someday find a bride that make you happy every single day... you will stay at home than jalan2 tiap2 malam ke shopping mall and tengok wayang cerita org putih sorang2 lagi...  by the way.... you can call me for movie date too...







Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat