Skip to main content

Menjadi Peniaga kecil-kecilan.... hilangkan rasa Takut dan kurang keyakinan diri



Aku belajar tentang ilmu perniagaan dari Diploma, Sarjana Muda, Sarjana hinggakan menjadi pelajar Institusi Professional Antarabangsa... ini tak dikira dengan pengalaman sebagai Store Manager dan Section Leader.... persoalan yang sering ditanya oleh bos-bos besar kepada aku, kenapa tak start niaga sendiri? kenapa nak kerja dengan orang lain?

Secara jujur selain kekangan kewangan, punca utama aku masih x ada perniagaan sendiri adalah aku takut... Ya, takut Gagal... takut...

Apabila aku merantau menyiapkan sisa-sisa kertas kajian aku di Kedah dan mencari pekerjaan disini... aku belajar untuk jadi berani... berani kerana ramai yang yakin pada kepandaian aku... keupayaan aku... kesungguhan aku... dan paling penting idea perniagaan aku... Aku terdiam... sampai bila aku nak takut Gagal sedangkan aku tak cuba langsung untuk mencuba?

Aku google and google mencari blog bagaimana nak hilangkan rasa takut tue... takut rugi.. takut hilang semua modal perniagaan...akhirnya aku jumpa 1 kesimpulan utama... benda pertama yang perlu aku buat ialah


(1) BERTINDAK... GERAK.... LAKSANAKAN.... 1 Day 1 Process....

Nie paling asas.... kalau nak tahu berapa tinggi gaung kat bawah tue kena terjun dulu... sakit dulu...jatuh dulu.. baru tahu tinggi mana atau dalam mana kita boleh pergi atau jatuh...

(2) Berubah mengikut keadaan tapi kekalkan Asas Perniagaan yang sama
(3) Apa jadi kekal buka kedai pada ke esokkan hari nya...
      hari nie tak ada untung tak per... esok buka lagi.


(4) Jangan lupa Asal kita... masa susah kita dibantu dan ingat sentiasa berdoa/Solat bersungguh2 minta bantuan dari Allah; maka kekalkan apa kita buat...


Mak Dah tanya aku, "nak niaga? teruskan aje perniagaan Ice Blended tue... naik kan jualan ice cream Malaysia Mak Dah... tue aje... sambil tue usahalah cari kerja yang kau nak". Ini Jadi objective dan Business Plan aku~

Aku terdiam... nie peluang yang Allah swt berikan pada aku... apa yang aku takutkan sanggat? modal hanya perlu keluar untuk Kos Jualan Harian sahaja; yang lain guna apa yang ada... bayar sewa dan bayar hutang lama Kedai pun RM100 sebulan... Jualan Harian mencecah RM60 dengan kos Harian hanya dalam RM25 termasuk Upah... RM40 sehari...memang sikit tapi aku x keluar apa2 and aku buka kedai hanya 5jam sehari. Ice Cream Malaysia... aku tambah Oreo dan laici... iklan berwarna warni yang dilukis sendiri oleh aku.....(secara jujur aku baru perasan yang aku nie ada darah seni jugak... hohohoho....) Jualan seminggu sahaja mencecah 150 batang... sebulan RM1400???? tak ke lebih banyak dari kerja kilang yang hanya beri RM900 - Socco and KWSP tinggal dalam RM700???



dari Ice Blended dan Ice Cream Malaysia, kini aku ada beraneka Roti pulak.... sekarang tengah cari modal untuk persiapan perniagaan untuk Pasar Ramadhan dalam 2 bulan lagi... pada kawan2 yang menggangur atas alasan apa sekali pun... Jom cuba berniaga.... mula dari Ice Cream Malaysia... kumpul modal dan kita naik perlahan2 sama2...


Mungkin bila modal dah banyak... boleh balik Johor, buka kedai sendiri aje nanti... tak perlu merantau Juah macam aku nie nak buat perniagaan... yang penting berani... mungkin lepas nie...selain cerita pasal perkakas eletrik, drama/filem, cerita resipi ice cram/roti boleh di upload agar kat luar sana tue ada ilham nak start niaga sendiri perlahan2 macam aku nie... Selamat mencuba...

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat