Skip to main content

Misi kemanusiaan ke Temerloh Pahang dan Kubang Krai Kelantan

okey.. this post punya tajuk macam biasa cuma yang membezakan cerita dalam blog aku nie adalah sifat semula jadi diri aku nie dan secara kasarnya bapak aku jugak dalam konteks kemanusiaan. Secara amnya kalau cerita pasal mangsa banjir dan misi kemanusiaan banyak cerita pasal sukarelawan yang derma wang dan barangan tak lupa gak yang tolong kemas dan basuhkan barangan dan rumah mangsa banjir nie untuk meringgankan beban mereka...cuma pemikiran kami tak sama dengan konsep macam tue.... 

Pada kami setiap kecelakaan atau musibah yang berlaku pasti ada sebab dan hikmahnya dari Allah swt. Allah swt kasik kita demam sebab kita asyik bermegah diri...kita lupa dah asyik mengeluh kesakitan...kemudian Allah uji kita lagi dengan kemalangan, mungkin terkehil kaki agar kita berhenti berjalan dan bermegah diri...tapi kita kadang2 asik lalai lalu Allah uji kita dengan bala ke atas harta kita... maka bertaubat dan hindari dari dosa2 besar dan ulangan dosa2 kecil... kalau kita bantu mereka dengan kemewahan jugak, adakah mereka akan kembali kepada Allah atau masih dengan kelalaian mereka? sebab tue konsep babah and aku adalah senang.. kalau anda berusaha untuk mengatasi kesusahan yang Allah swt beri dengan dengan melipat gandakan usaha anda untuk keluar dari kesusahan dengan bekerja dan terlibat dalam perniagaan memang kami dengan lapang dada akan membantu.... maka ini adalah kisah kemanusia kami ke Pahang n Kelatan... LET GO SHOPPING!!!


27hb Feb was my Birthday... so at the morning went we sharing the breakfast my dad have this crazy idea about to go to Pahang... so aku pun cakap.. with the JDT issue and FAM... that was totaly not a good idea kan?...but my Mom memang lain sikit..so dia kata, Jom..tak payah bising2 and jom pergi. So in one hour all of us naik kereta and bergerak ke Pahang... Yap, by using my MyVi  yang x diservice and aku yang tak pernah drive ke Pantai Timur gagahkan diri gak... bak kata Babah jom kita bantu selamatkan ekonomi orang Melayu Pahang... berlanja berapa ratus kat tempat yang kita pergi dengan syarat kedai Melayu. Memang gila sebab walaupun aku yang drive dari Johor ke Pahang Ke Kelantan Ke Perak Ke Selangor and Ke Melaka tapi babah yang tentukan jalan... it was 36 hour solid drive all Peninsular Malaysia.


Selepas berhabis ribuan ringgit maka balik lah kami ke Johor dengan kereta yang penuh dengan barangan dari Pantai Timur dan pengalaman memandu di laluan kampung2... babah x suka jalan bertol tapi aku mmg nak jalan bertol tapi yang paling aku rasa untuk kongsi pengalaman memandu di seluruh Malaysia ialah 

inilah perjalananku... kat Jeli tue jalan 2 kali lalu sebab dah tahu jambatan runtuh tapi tetap nak lalu gak so berpatah balik and lalu le susuh sungai Sam.
40km extra bcoz of that.
(1) Cubalah kekal di dalam lorong permanduan yang betul... aku kat Jeli yang penuh dengan Felda pun duk hon2 kalau kawasan memotong duduk lah line kiri.. jangan duk kanan kalau bawak lebih perlahan dari kenderaan belakang... lagi aku geram kalau bawak arah bertentangan...aku memang marah gila... tapi bak kata Ayun bersangka baik Yang~... maka aku pun anggap mereka nie duduk kat Amerika lama sangat baru aje balik Malaysia tak perasan drive kena duduk line kiri.

(2) Kasiklah orang yang ingin memotong anda berada dihadapan anda... tak payah nak 'Provok'..makin ditekannya minyak bila ada kenderaan nak potong... kalau ada trela/lori balak yang laju datang dihadapan... aku yang tengok takut... kalau kemalangan aku rasa memang mati sebab nak tunggu ambulance and bomba datang aje punyalah lambat... 1 pekan dengan pekan yang lain jauhnya main beratus kilometer...mati darah kering aje.

(3) Kalau takut drive malam2 yang tak ada lampu and tak ada kenderaan lain yang lalu lalang... duduk umah... tak payah drive...hantu pun x akan kacau anda...ini sekejap2 brek...mahu berlanggar bonet belakang dengan kereta lain... hanya pakai lampu kecemasan jika kenderaan anda berhenti atau kenderaan anda bergerak sesangat pelahan keranan kerosakkan... sebab kenderaan dibelakang yang x nampak jalan dan hanya berpandukan lampu kereta dan lampu kereta dihadapan mungkin akan mengakibatkan kemalangan kerana menyaka anda berhenti dan tidak dapat mengagak arah yang anda ingin bergerak (kadang2 aku hairan orang yang pakai lampu kecemasan masa hujan nie; dia orang ambik lesen kereta macam mana?) lagi geram bila orang kemalangan disebabkan mengelak orang macam nie tapi dia tak apa2... lepas tue pergi tolong orang cakap..tuelah kenapa tak guna lampu kecemasan masa gelap2 nie?.... hanya sumpah aje dapat diberikan kepada manusia yang pentingkan diri ketika memandu.

(4) kalau penat tolonglah berhenti rehat dan tidur... tidur bermaksud berhenti di hentian sebelah atau RnR... buka tingkap sedikit...matikan enjin kereta...kunci pintu kereta anda dan tidurlah... better set alarm agak tak terlajak sampai ke subuh... better mandi kalau boleh.... jangan drive dalam keadaan yang sangat kenyang ia akan buat anda mengantuk.... nanti kes no (1) tue akan berlaku...


that all... im enjoy my Birthday btw~
cuaca sangat panas so berhati2 jangan sakit pulak~

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat