Skip to main content

Ramadhan datang lagi.... Perasaan gembira dan takut bercampur aduk

Bulan 7; genap setahun aku menghantar surat berhenti; jika ramadhan tahun lepas penuh dengan perasaan dendam dan persoalan mengapa aku diuji begini? tahun ini aku lebih terbuka hatinya menerima apa yang telah tertulis dan bersedia untuk memaafkan kezaliman manusia lain dan mencari jalan penyelesaian untuk diri aku dan kedua ibubapa aku.

tiba-tiba ketika solat Terawih aku terimbas kembali semua dosa yang aku buat secara sengaja ketika aku bekerja dulu terlintas di fikiran. Bila aku jumpa client bersalam tanpa lapis antara lelaki dan perempuan; melewat2kan solat; buat proposal palsu; tender haram; hadiah and suapan; dan macam2 lagi. pendek kata selamat aku masih anak dara lagi.... tapi aku ada jugak melihat dengan pengetahuan aku manusia berzina nak kan project... maka aku terdiam ketakutan; syukur Yang, kau keluar dari pekerjaan yang menjurus kau ke dalam api neraka. Biar manusia hina engkau tidak berkerjaya tapi ianya jauh lebih mulia disisih Allah.


Aku juga bakal mengharungi semester pertama sebagai pelajar Professional untuk program CIM,UK; maka secara tektikalnya aku adalah pelajar bukanlah pernanam anggur.. dan aku perlu mencari kerja untuk mencari sumber kewangan tambahan. Bila fikir positive maka solat Terawih yang selama ini 8 rakaat kini boleh diteruskan sehingga 20 dan ditambah witir sekali; satu muka surat Al-Quran kini boleh menjadi 5 untuk setiap fardhu.

Hebatnya ganjaran memaafkan... ianya melapangkan fikiran dan dada. Semoga Ramadhan kali nie aku dapat teruskan dengan ibadat yang lebih baik dari sebelumnya dan inshaAllah; doa dan usahaku.

Kegairahan beribadat dan kegembiraan jiwa dan rohani diri; kadang2 terselit jugak rasa takut dan sedih. Ini kali pertama kami tidak dapat berbuka puasa lagi dengan Nenek kami (Mak) yang telah meninggalkan kami selamanya; awal Syawal tahun lalu... bila fikirkan sepupuh aku yang telah kehilangan bapa atau ibu buat aku takut dan sedih; BILA RAMADHAN TERAKHIR kami bersama? bersedia ke aku menghadapinya semua itu nanti? dapat tak aku merasa masakan Mama Ramadhan depan?; mendengar bacaan Al-Quran dan tazkirah Babah?; gelak ketawa Ayun di Surau menunggu azan Isyak? semua itu belum pasti aku akan dapat tahun depan... dan memikirkannya sahaja buat aku menangis. Ya Allah Ujilah aku dengan Ujian yang aku telah bersedia dan mampu untuk mengharunginya kelak. Amin.

So, kat entry nie aku nak berkongsi ttg apa?

Apa kata cerita benda yang MESTI ada untuk merasakan Ramadhan telah tiba di MALAYSIA. Lagi2 masa zaman kecik2 dulu.

1. Pengumuman Hari Pertama Ramdhan oleh Penyimpan Mohon Besar Raja-Raja

Zaman 90'an memang Aku antara manusia yang suka dan menunggu siaran ini kat TV dalam pukul 8.30malam lepas berita Perdana (dulu berita setengah jam aje) walaupun mama penat cakap kira hisap bukan anak bulan tapi aku mmg degil tahap GABAN. tanggan aku akan memenggang button siaran jadi tak ada siapa boleh tukar channel sampai aku jumpa muka penyimpan Mohon besar Raja2 tue. Paling buat aku menangis kalau semua orang dah tahu bila puasa sedangkan aku baru nak meraikkanya bila pengumuman tamat. Aku akan menangis sekuat hati...hahahha...Ya, aku mmg kuat menangis.


2. Balik sekolah Agama layan drama "Rumah Kedai"

Susah senang berniaga kat kedai orang MELAYU; banyak nasihat yang aku dapat ttgk drama nie dan ada jugak lawaknya. Secara jujur sampai sekarang aku tak ingat kenapa aku jadi perminat fanatik drama nie. Mungkin sebab watak ibubapa dalam Drama ini sanggat buat aku rasa senang; dengan nasihat yang diberi dan kenakalan pekerja dan orang sewa dibanggunan atas kedai tue buat aku enjoy sendiri. Dah ramai dah yang menjadi Arwah antara pelakon dalam drama ini; dan remake yang dilakukan oleh TV3 pada tahun 2012 amat2 lah gagal~ teringat dulu Mak Oby (makcik aku nie adalah penebit Alam Ria cuti Sekolah TV3-ulat gongok hijau 2 ekor tue) ada tampal poster utk rancangan2 popular kat umah Atok Tan (belah mak aku); aku akan pilih untuk tidur dekat dengan poster pelakon Rumah Kedai nie; kalau x dapat aku akan pilih dekat poster Faizan Hussein drama "Naik Tangga Turun Tangga". Mama penah tanya kenapa aku x tidur dengan adik2 beradik yang lain tapi tidur dengan sepupuh aku...20 tahun baru aku nak jawab (^^)


3. Bubur lambuk Masjid India

Kat setiap tempat mesti ada Masjid yang menyediakan bubur lambuk tahap Super sedap dan para jemaah yang ge ambik dihadkan untuk ambik 1 sahaja. Tapi zaman dulu; waktu Asar kami dah letak mangkuk atau bekas makanan bertutup masing2 kat meja dapur Masjid dan lepas solat Zohor atau lepas balik sekolah Agama dalam kul 6 lebih akan ke Masjid semula untuk ambik balik bekas makanan tue. Percaya atau tidak, telah hampir 17tahun Mama menggunakan mangkuk/bekas hadiah Nestle tue saban tahun bila Babah ambik bubur kat Surau taman nie. Bekas tue dah jadi keluarga kami; mesti ada dalam bulan Ramadhan.

4. Tunggu buka puasa setiap Ramadhan depan TV dengan rancangan "Jejak Rasul"

Sejarah Islam dan perjuangan para sahabat; episode yang aku paling ingat adalah ketika zaman Dakwah Rasulullah; ketika baginda dikhabarkan berehat di pohon2 kurma; dan kamera zoom pohon2 kurma kat Mekah zaman moden kini... sedih aku rasa; kekasih Allah diuji dengan hina dan kepayahan hidup yang teramat; tapi baginda kekal tabah dan berterusan berdakwah. Masa tue aku rasa; esok dan lusa aku pasti keluarga aku akan keluar dari rumah berdinding kayu/papan dan berlindung di atas daun Atap nie. Rancangan tue yang buat aku bersungguh memaksa/memberi nasihat/berulang2 ingatkan kat babah nak keluar dari duduk kat kampung ke kawasan perumahan moden. Selamat Babah mempunyai motivasi diri yang tinggi nak berpindah jugak dari rumah pusaka nenak aku tue. Tapi yang bersungguh adalah mama.

5. Mecun and kawan2 lepas Isyak dan terawih 2 rakaat aje

Ini bukan zaman baligh tapi zaman kanak2... mecun masa zaman nie dalam seposen-50 sen aje. tue pun dah kira cukup banyak lah menghabiskan duit. Aku paling berani main mercun ular... berpusing2 kat depan rumah sebelum masuk parit. Kalau x masuk parit aku sendiri sepak masuk ke parit sebab takut dia berpusing masuk rumah (kan rumah kayu; beratapkan daun Atap) mahu x beraya kalau terbakar.

Cerita pasal terbakar nie; duduk kat kawasan kampung miskin; rumah kampung nie dekat2 macam setinggan dinding umah mmg kadang2 kongsi sampai 3-4 rumah yang lain; maka main mercun dan meriam buluh mmg akan dengar suara nenek aku tue lagi kuat dari mercun....sebab rasanya ikutkan pengalaman aku; aku merasakan 2 kali kebakaran besar yang melibatkan rumah kayu; Bomba kalau datang pun dia akan pecahkan dinding dan simbah air kat rumah berdekatan dan bukan nak padam yang terbakar sebab kawasan yang sangat rapat dan ada sekali tue kereta bomba pun x dapat masuk. Dari 1 kampung terbakar baik 1-2 rumah aje terbakar. 

Pakcik aku paling berani; di ikuti dengan geng2 jiran sekampung tapi bila Bapak aku balik aje... seorang pun x berani nak keluar rumah main mercun... kalau nenek aku dia hanya bising marah2 aje... bapak aku dia diam tapi jangan kau tanya dia belasah pakai apa... paling sakit kalau Bapak aku tarik buluh halus yang mengikat Atap rumah; per..sekali libas; esok nak angkat tanggan masuk baju sekolah pun belum tentu tak nangis. Aku paling berani bila bapak aku ada; anak kesayangan katakan tapi aku pun x main mercun bila bapak aku ada; setakat bunga api tukar2 warna 1=30 sen tue aje. tapi dulu aku rasa sebatang lama gila nak abis; siap boleh conteng2 lantai jalan tulis nama atau pandam sambung esok. sekarang sebatang RM1 main pun setakat10-20 saat aje.


Sekarang; kita orang diam aje. Untung berpuluh kali ganda dari anak buah aku yang nak main mercun pun x boleh... duk main bunga api yang sikit2 tue...pelita pun ada yang x kenal. Tapi kesusahan dulu bukanya sesuatu yang patut dibanggakan tapi ianya pengalaman yang x mampu dibeli. Sociology antara keluarga Babah (anak penarik beca dengan 10 adikberadik serta Nenek Tiri) serta mama (keluarga berada dengan 12 adikberadik) ibarat cerita sedih zaman P.Ramlee dulu; tapi kini aku dah puas rasa macam2 pengalaman; nak meraikam Puasa Ramadhan nie versi orang susah atau senang. Nak rasa versi di Perantauan aje yang belum berkesempatan~




Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat