Skip to main content

Nak buat Loan... Kenapa?

Nak Kahwin/beraya


Nak Kahwin... Abang akan buat Loan untuk sayang


Ayat nie aku dengar dari salah seorang kawan aku di tempat kerja ini, gaji basic barulah cecah RM 700

tapi dah berani nak buat loan kat bank sebab nak kahwin, awek takut dia kena kebas. Sebagai salah

seorang yang penah berkerja atas komisen bank loan nie, maka nasihat peribadi kat kawan aku nie senang

aje, tak payahlah...


Kumpul duit dulu baru kahwin, tapi kalau nak jugak buat loan, buatlah tapi jangan gunakkan untuk kerja

kahwin semata-mata. sebaliknya invest kat Simpanan Tetap atau Public Mutual (sekarang tren investment

dalam bentuk Emas) untuk setahun dua, untuk bayar interest loan, kemudian barulah guna duit tue untuk

kerja khawin. Kat sini, gunakan lah sedikit akal anda, jika total interest rate loan anda adalah 12% janganlah

simpan dalam akaun simpanan semasa anda yang hanya memberi 1.2-1.4% faedah, siapa nak bayar lagi

10.8% interest dalam loan tue? Kat sini, anda kena cari faedah yang setara, kerana ianya short term

investment bukan untuk cari untung. (Nak cari untung dalam investment? Bila ada kawan aku yang ditimpa masalah, mungkin akan aku tulis di entry seterusnya).


Ini supaya anda tak dibebani hutang sampai ke anak cucu and nak buat loan rumah pun nanti tak mampu.

Ingat kahwin yang sampai berpuluh2 ribu tue bukan wajibnya, sediakan tempat untuk anak dan isteri itu

yang wajib (nafkah zahir).


Anda akan tertanya kenapa lah tak boleh guna duit loan tue? Kalau di ikutkan hati kat sini jugak aku taip

satu per satu Interest rate yang jelas disebut kepada anda, interest yang tak dijelaskan kepada pelanggan dan

juga interest rate yang memang jelas tapi ramai pelanggan tak tahu. Tapi aku dah sain surat 'akusumpah',

so aku bersumpah akan merahsiakan maklumat2 sulit syarikat kewangan yang penah aku kerja tue.


Pendek kata pinjaman peribadi anda akan dikenakan 3-4jenis nilai faedah yang berbeza, kalau Islamic?


Tak kan lah sampai 4 jenis interest rate? Ya, jenis nya sama tapi nilai yang dibezakan adalah rate reduction

amount (nilai faedah pada baki pinjaman), kalau pinjaman biasa r.r.biasanya ikut keadaan pasaran, ianya

boleh turun dan naik, tapi dalam islamic ianya tetap tanpa kira keadaan ekonomi negara. (Sebab tue untuk

long term Investment, orang bukan Islam pun berminat untuk Islamic Rate, Secure/Selamat+kalau ekonomi

merundum pun rate pelaburan anda akan kekal.) tapi nilai faedah anda akan lebih tinggi dari loan biasa jika

keadaan ekonomi sangat baik atau nilai faedah pelaburan anda akan kekal rendah bila ekonomi baik

sedangkan pelaburan biasa anda mungkin dapat 300% pulangan. Itu nasiblah, siapa boleh kawal ekonomi

negara?


So kepada Hafiz, kalau kau dapat pun loan RM20,000 tue nanti, kau hanya akan layak dapat paling tinggi

pun RM18,000, tapi interest rate kau yang perlu kau bayar bulan2 tue pakai nilai RM 20,000 tue tau .....

and plus kau akan dikenakan rate untuk inflasi jugak.... Kesudahannya hutang besih kau cecah RM38,000

itu pun kalau kau pakai bank yang aku recommend kan, kalau bank lain, mahu kayap kau nak bayar dengan

gaji kau tue. So, that all my friend, ikhlas dari kakak yang takut nak kahwin sebab takut tak ada duit.

Huhhuhu...^^


Lagi satu. Aku benci giler iklan yang kata nak balik raya sanggup buat personal loan. Aku cuma nak cakap

kat sini, buat apa anda berhutang 5 tahun untuk sekali perayaan sedangkan anda ada tiap-tiap tahun untuk

beraya (kalau panjang umurlah). Raya itu, untuk meraikkan kerjayaan anda yang berpuasa selama sebulan

dan bukannya untuk anda menunjuk2 pada orang lain. Melainkan anda memang ada business sendiri yang

keuntungan nya berpuluh or berjuta ringgit cuma lambat nak masuk akuan, so terpaksalah guna loan sampai

duit business anda itu diperolehi, itu di maafkan.

Comments

Popular posts from this blog

Another Tips: Saya nak beli TV baru

okey, 7K hits means 2nd series of the post perlu dikeluarkan. So, kat sini nak kongsi Tips mudah yang boleh anda guna pakai untuk mencari TV paling sesuai untuk diri anda atau keluarga. Aku akan gunakan the simple tips untuk anda tahu TV mana yang sesuai; dari segi jenis TV (Plasma, LCD dan LED) dan juga segi Saiz (24" 36"41" atau sebesar mana yang sesuai) serta jenama yang practical untuk anda (Samsung, Sony, Panasonic, Toshiba, LG atau Sharp). Kali nie sedikit berbeza dengan Tip2 membeli Handphone yang lebih kearah cara nak dapat harga dan promosi yang terbaik; kat sini lebih ke arah tip memilih model TV yang terbaik. Start dengan; 1. Memilih jenis yang sesuai Antara Plasma, LCD dan LED yang mana sesuai? Jawapan yang selalu aku berikan kepada para pelanggan yang menanya adalah 1. Encik boleh tengok sendiri perbandingannya (Ajak tengok semua jenis kat kawasan pameran) 2. Boleh saya tahu jenis Signal yang Encik guna kat rumah? (Astro/Unifi/Internal@External Ant

Khasiat Kayu Sepang...gunakan untuk rawatan kulit dan luka kecik dalaman

As aku sibuk sikit semenjak dua menjak dengan kertas kerja yang tak siap2 dan GAGAL untuk kali ke 2.....paper yang aku ambik...maka jarangnya aku meng updatekan blog nie. Tapi janji tetap janji maka aku cari idea gak cerita terbaru yang mungkin boleh membantu ramai kawan2 perempuan diluar sana yang ada masalah kulit tapi tak nak abiskan banyak duit beli barangan kecantikan di pasaran yang tak tahu kesahihannya tue... lagi2 sekarang macam2 jenama tumbuh bak cendawan... Penah dengar tentang Kayu Sepang? Okey kalau anda baca blog aku mungkin anda tahu aku ada masalah kulit yang agak teruk... bekas luka disebabkan gigitan kutu kucing aku tue. Sebagai muslimah aku tak boleh upload gambar tanggan and kaki aku yang tak cantik tue di sini sebagai bukti tapi anggaplah ianya memang teruk...mungkin cari gambar orang lain sebagai contoh....dipendek kan cerita; aku dah pergi jumpa Dr Kulit; ubat sapu yang harganya cecah RM150.00 sebotol itu belum dicampur dengan harga consultation dengan

Another Tips: Saya nak beli TV Baru.... 4K LED UHD Vs. OLED

Dah hampir setahun aku upload tip nak beli TV baru... and selalunya aku uploadkan tip2 beli barangan lain... tapi disebabkan soalan-soalan yang ditinggalkan semakin banyak sehingga aku x perasan pun kena open loading tue..... hohoho... sampai bermingu soalan itu tak terjawab... maka aku upload 1 lagi post untuk menjawab soalan tentang Teknologi Baru TV yang sering ditanya oleh ramai orang... Nak beli TV tapi mana lebih bagus 4K LED UHD atau 4K OLED? Basic Idea, apa itu OLED Teknologi dan LCD Panel dalam LED TV   sebelum aku menjawab; kalau ada yang nak Tanya soalan basic tentang tip2 nak beli TV seperti beza Plasma, LCD, LED?.... nak beli Saiz apa yang sesuai?...nak pasang Astro, Antena aje, Hyppo TV nak pakai jenis mana? sila ke Post yang pertama, disini .  Post ini hanya untuk membezakan 2 jenis Teknologi Skrin yang baru untuk rujukan bakal pembeli sahaja. Apa itu OLED? OLED adalah teknologi skrin yang dicipta oleh SHARP, teknologi ini adalah singkatan bagi perkat